Archive for November, 2010

Drysuit and icy photos

Tuesday, November 30th, 2010

I finally bought a drysuit and had a test dive last Saturday. After some initial problems we managed to get below water and completed the dive successfully. Dive duration was 54 minutes and water was only 1-2°C, but with the drysuit it was quite comfortable. At the surface equipment started to freeze quickly though as the air was -11°C.

On Sunday weather was excellent (if a little chilly) and we went walking on ice with Osmo. We took some nice photos, they can be found in the gallery.

#50 Tornionsalmi 2010-11-27

Saturday, November 27th, 2010
54 minutes, max depth 12.2 m, water 2°C
Buddies: Osmo Liipola

Eka sukellus kuivapuvulla (päivällä jo testailua mutta Osmon okto pulputti), lähdettiin Laivarannasta rannasta sukellus länteen rantaa seuraillen ja takaisin. Menomatka noin 10 metrissä, takaisin noin 5 metrissä.Räpylät liian pienet, ei saanut kunnolla paikalleen ja potkiminen todella raskasta. Muuten varustus toimi ok, ilmaa välillä jaloissa, mutta sain ongelmat korjattua. Pikkukaloja ja iso kuollut rapu, ei muuta erikoista nähtävää. Lamppukäsi hieman kylmä, muuten lämmintä. Rannalla sitten tuli viileä ja varusteet jäätyivät. Kaloina kiiskiä, simppuja, ahvenia, muikkuja, särkiä ja made.

#49 Iso-Junnon mökki 2010-11-14

Sunday, November 14th, 2010
Iso-Junnon mökki in Ruotsalainen, Finland
45 minutes, max depth 14.3 m, water 5°C
Buddies: Osmo Liipola

Lähdettiin rantapoukamasta kohti poijua lyhyen pintauinnin jälkeen. Tavoite oli sukeltaa matalikolle ja takaisin. Käännyttiin takaisin n. 21 minuutin kohdalla, ei päästy aivan perille. Takaisin rantaan hieman oikealle lähtöpaikasta, sukellettiin sieltä poukaman suulle. Mutaista pohjaa, muutama tukki ja simppuja ja muita pikkukaloja. Löytyi juomalasi. Melko tylsää. Octo vuoti ennen sukellusta, pikahuollon jälkeen toimi.

#48 Kumpeli 2010-11-13

Saturday, November 13th, 2010
Kumpeli in Heinola, Finland
52 minutes, max depth 11.6 m, water 5°C
Buddies: Osmo Liipola

Lähdettiin Kumpelin laiturista, kierreltiin laiturin alla ja sitten lähdettiin virtaan rannan lähellä. Tylsää ja matalaa. Mentiin vähän syvemmälle, löytyi pari isoa tukkinippua. Syvyyttää alkoi olla liikaa D10:lle, tultiin lähemmäs rantaa. Seurailtiin saviseinämiä, lopussa laiturin viertä, ylös laiturin päästä. Pohjassa muutama rapu, pikkukaloja, 2 polkupyörää ja paljon pulloja. HID bugaili (kosketusvikaa), Osmon kameralamppu vuoti. Molemmilla kamerat mukana.

#47 Tornionsalmi 2010-11-13

Saturday, November 13th, 2010
31 minutes, max depth 19.8 m, water 5°C
Buddies: Osmo Liipola

Lähtö laivalaiturilta jättiloikalla, sukellus salmen yli jyrkänteelle ja takaisin. Pikainen kierros itään ja takaisin, rantaan veteenmenopaikalle. Muutama lahna, made ja pari rapua. Osmon lamput ottivat vettä sisäänsä. Osmon kamerahässäkkä testauksessa, vaatii vielä pientä hiontaa. Matti veti.

Weekend dives

Tuesday, November 9th, 2010

Last weekend I was diving with Osmo in Asikkala and Heinola, I did a total of three dives. Conditions were bit extreme for wetsuit diving, water was 5-6°C and air was around zero. In addition, it was also snowing. 🙂 I had Osmo’s camera with me on all the dives and I managed to grab a few photos and some nice videos. Photos for the dives in Heinolanvirta and Uitto can be found in the gallery, included in this post is one of the videos. My backlog of raw diving video material is growing at an alarming rate, I really need to get some of it edited and published soon.

#46 Uitto 2010-11-07

Sunday, November 7th, 2010
Uitto in Ruotsalainen, Finland
40 minutes, max depth 5.8 m, water 5°C
Buddies: Osmo Liipola

Lähtö venelaiturista, ensin pintauintia lahden suulle, sieltä sukellus pikkusaaren rantaan ja takaisin laituriin. Matkalla käytiin pari kertaa pinnassa. Pohjassa sähkö- ja puhelinkaapeleita, joita siirreltiin pois kivien päältä. Pikkusaaren läheltä löytyi virveli, muuten ei mitään erikoisempaa. Pohja enimmäkseen mutaa, saaren lähellä kivisempää. Alussa melko tuulista ja lumisadetta. Tuli viileä muttei kylmä. Kamera mukana, valona vain LED.

#45 Tornionsalmi 2010-11-06

Saturday, November 6th, 2010
39 minutes, max depth 21 m, water 5°C
Buddies: Osmo Liipola

Lähtö laivalaiturilta, sukellettin salmen yli kohti Mullikkasaarta, takaisin päädyttiin kokkopaikalle, josta sukellettiin rantaa seuraillen takaisin laiturille. Menomatkalla nähtiin useita isoja lahnoja, myöhemmin hauki ja made sekä muutamia rapuja. Osmon painot keväältä löytyivät, Osmon lamppu otti hieman vettä sisäänsä mutta jäi toimimaan. Myös oma LED toimi huollon jälkeen. Osmon kamera mukana. Tuli viileä muttei vielä liian kylmä.

#44 Kumpeli 2010-11-06

Saturday, November 6th, 2010
Kumpeli in Heinola, Finland
55 minutes, max depth 11.6 m, water 6°C
Buddies: Osmo Liipola

Lähtö Kumpelin laiturista, etsittiin muutama minuutti alussa painoja, ei löytynyt. Reitti lähempänä rantaa kuin yleensä. Pohjassa pikkurapuja, onkalossa iso n. 2 kg made. Pohjassa paljon romua: potkukelkka, virveli (Osmo toi pintaan), kuokka ja paljon pulloja. Käytiin pikaisesti pinnassa ennen vesipuistoa. Osmon kamera mukana, LED-valo veti vedet sisään. Varpaat aika jäässä lopussa, muuten vain viileä. Kevyt lumisade.

#43 Kiskon avolouhos 2010-11-03

Wednesday, November 3rd, 2010
Kiskon avolouhos in Kisko, Finland
44 minutes, max depth 20.7 m, water 7°C
Buddies:

Lähtö pohjoisrannasta, lähdettiin kiertämään louhosta myötäpäivään. Alussa käytiin pohjalla kuopassa n. 20 metrissä, sitten tultiin takaisin hieman matalampaan ja jatkettiin seinämää pitkin. Vastakkaisella puolella noustiin n. 10 metriin, pohjassa oli kenkä ja tekojalka. Seottiin hieman suunnasta kiviröykkiötä kiertäessä ja päädyttiin palaamaan samaa reunaa lähtöpaikkaa kohti. Turvapysähdys osin välivedessä, pohja n. 7 metrissä. Nähtiin muutamia kaloja ja hienoja seinämiä (yksi negatiivinen). Sukelluksen loppuvaiheessa loppui snorkkeli, jätettiin pystyyn pohjassa olevaan reikään (pinnalla selvisi, että oli pudonnut yhdeltä sukeltajista). Sukelluksen lopussa tuli viileä muttei liian kylmä.