Archive for August, 2011

Saarijärvi in Espoo, Finland
72 minutes, max depth 7 m, water 19°C
Buddies: Marjo Huotari

Marjolla P7. Lähdettiin rapuja katsomaan, veteen uimarannan vierestä ja seurattiin rantaviivaa vasemmalle. Alussa turhan matalaa. Löytyi merta ja katiska, jossa pari rapua. Pidemmällä tuli vastaan kivikkoa ja uppopuita. Käännyttiin noin 30 minuutin kohdalla takaisin, tarkoitus oli oikaista järven yli. Ongelmia kompassin ja kameran yhteiskäytössä, joten päädyttiin keskellä järveä. Matkalla pari rapua, muuten vain mutapohjaa. Tultiin pintaan, otettiin uusi suunta ja palattiin uimarannalle. Tuli taas turhan matalaa, joten käveltiin autopaikalle rantavedessä.

Diving Trip to Hurghada

Thursday, August 25th, 2011

Earlier this month I was on a one week diving trip to Hurghada, Egypt. This trip came as a bit of a surprise, as I was asked to join by a diving friend on only a few days’ notice. Weather in Hurghada was hot and the city itself is not a very nice place to hang out, but luckily diving there is great!

The trip was also an excellent chance to test my new RDX-550D housing in good visibility. I took quite a few photos, the better ones can be found in the gallery. While shooting with a DSLR in a large housing with external flashes takes some time to get used to, I found this trip a valuable learning experience. I managed to take some quite nice shots and already the overall quality is much higher than with a compact.

While focus was definitely on still photos, I also shot a few short videos. I will go through them later and see if there’s any material worth sharing.

#113 El Aruk Diana 2011-08-14

Sunday, August 14th, 2011
El Aruk Diana in Hurghada, Egypt
73 minutes, max depth 11.9 m, water 28°C
Buddies: Eetu Räsänen, Jussi Huotari, Marjo Huotari

Lähdettiin leopardihaita etsimään, oltiin saatu havainto venettä kiinnitettäessä. Kierreltiin pinaakkelin välissä muttei löydetty haita. Nähtiin pari lionfishiä, useampi blue-spotted ray ja isohko napoleon. Aika perussukellus muuten. Kuvasin tällä kertaa enemmän videota, kun kamera oli valmiina haita varten. Matkan viimeinen sukellus, hieno reissu oli vaikkei mitään kovin erikoisia elukoita nähtykään. Hyviä perussukelluksia ja pääsi mukavasti kameralla treenaamaan. Perusriutat nähty, seuraava Egyptin reissu liveaboardina!

#112 Small Giftun Island 2011-08-14

Sunday, August 14th, 2011
Small Giftun Island in Hurghada, Egypt
61 minutes, max depth 25.6 m, water 29°C
Buddies: Eetu Räsänen, Jussi Huotari, Marjo Huotari

Hyppy liikkuvasta veneestä, alas ryhmänä. Jyrkänne laskeutui syvälle alas, jäätiin reiluun 20 metriin ja edettiin vahvan virran mukana. Vähän ajan päästä tultiin lähemmäs riuttaa ja noustiin samalla ylemmäs. Siellä törmättiin kilppariin pohjassa, se antoi ensin kuvata itseään ja lähti sitten uimaan riuttaa ylös vastavirtaan. Virta muuttui hiljalleen vastaiseksi ja heikommaksi. Matkalla pari mureenaa, yksi ui vapaana ja melkein puraisi venäläistä, joka potki räpylöillään sitä. Yläpuolella nähtiin myös yksi napoleon. Veneelle 45 min kohdalla, Jussi ja Eetu tulivat jo ylös (ilma vähissä). Tehtiin vielä lyhyt kierros Marjon, Ahmedin ja venäläisen kanssa riuttaa eteenpäin, käännöskohdassa päästiin hyvin kuvaamaan crocodilefishiä.

#111 Shaab Iris 2011-08-13

Saturday, August 13th, 2011
Shaab Iris in Hurghada, Egypt
73 minutes, max depth 14 m, water 28°C
Buddies: Eetu Räsänen, Marjo Huotari

Alas pienen riutan lähelle, sieltä kierros etelään. Sitten takaisin ja riutan ympäri. Jatkettiin länteen siksakkia pienten pinaakkelien ympäri. Käännyttiin takaisin ja palattiin veneelle välivedessä. Muut palasivat veneelle, jäätiin vielä vähäksi aikaa venäläisen kanssa kuvaamaan. Paljon hienoja pöytäkoralleja ja peruskaloja, yksi blue-spotted ray pöllytti pitkään hiekkaa ja ui sitten lyhyen matkan. Ei mitään kauhean erikoista nähtävää.

#110 Shaab El Erg 2011-08-13

Saturday, August 13th, 2011
Shaab El Erg in Hurghada, Egypt
82 minutes, max depth 13.1 m, water 28°C
Buddies: Eetu Räsänen, Marjo Huotari

Jussi jäi hotellille vatsataudin takia. Piti mennä hylyille, mutta merenkäynti liian kovaa. Aika perussukellus riuttaa pitkin ja takaisin. Nähtiin crocodilefish, blue-spotted ray korallikaton alla, muuten ei mitään kovin erikoista. Turhan paljon kuollutta korallia. Lopussa jäätiin vielä Marjon ja venäläisen kanssa vähäksi aikaa riuttaa seurailemaan.

#109 Carless 2011-08-12

Friday, August 12th, 2011
Carless in Hurghada, Egypt
59 minutes, max depth 23.2 m, water 28°C
Buddies: Eetu Räsänen, Jussi Huotari, Marjo Huotari

Kiva riuttasukellus, edettiin riuttaa pitkin, Eetu taas vähän muita ylempänä. Hienoja korallimuodostelmia rinteessä, muutama pieni luola. Kiva onkalo ennen käännöstä, paluumatka coral gardenia. Nähtiin vapaana uiva mureena, jäätiin kuvaamaan sitä kun se etsi koloa. Sen jälkeen blue-spotted ray. Sukelluksen loppupuolella kohtuullinen virtaus, tultiin hieman ylemmäs ja porukka hieman hajosi. Tehtiin safety stop kahdestaan Marjon kanssa ankkuriköydessä, josta opas viittoi veneelle.

#108 Umm Gamar 2011-08-12

Friday, August 12th, 2011
Umm Gamar in Hurghada, Egypt
59 minutes, max depth 27.1 m, water 27°C
Buddies: Eetu Räsänen, Jussi Huotari, Marjo Huotari

Eetun eka oikea sukellus, ui vetäjän kanssa muita ylempänä. Paljon hienoja kaloja. Yksi kunnollinen luola, suuaukko 27 metrissä. Käytiin parin kanssa sisällä, edettiin ensimmäiseen käännökseen, jossa oltiin vähän aikaan ja sitten palattiin takaisin. Luolan jälkeen tultiin ylemmäs ja sukellettiin riuttaa pitkin, matkalla useampi mureena (yksi ui vapaana vedessä) ja nudibrancheja. Lopussa Eetu nousi ensimmäisenä ylös, muut tekivät vielä lyhyen kiepin ennen nousua. Sisäinen salama oli unohtunut pois päältä, joten kuvasin enemmän videota.

#107 El Fanadir 2011-08-11

Thursday, August 11th, 2011
El Fanadir in Hurghada, Egypt
48 minutes, max depth 15.2 m, water 29°C
Buddies: Jussi Huotari, Marjo Huotari

Yösukellus tutulla riutalla edestakaisin. Paljon lionfishejä, joista osa ui pitkään porukan mukaan valoja seuraten. Pari kertaa kävivät jopa turhan lähellä ja piti ottaa hieman etäisyyttä pohjasta. Menomatkalla nähtiin spanish dancer, joka myös saatiin tanssimaan. Pari mureenaa, muuten ei mitään kovin erikoista. Ihan kiva yösukellus vaikkei dancerin lisäksi mitään erikoista nähtykään. Ennen sukellusta regusetin ykkösvaihe rupesi vuotamaan, korjaantui sisemmän o-renkaan pikahuollolla. Paluu veneelle välivedessä.

#106 Turtle Bay 2011-08-11

Thursday, August 11th, 2011
Turtle Bay in Hurghada, Egypt
69 minutes, max depth 15.9 m, water 28°C
Buddies: Jussi Huotari, Marjo Huotari

Lähdettiin kilppareita etsimään, muttei löydetty yhtään. Lähtö liikkuvasta veneestä, Jussilla irtosi räpylä (löytyi välivedestä). Reitti kulki kolmen laguunin läpi, yhdessä vaiheessa sukellettiin pienen korallikaaren läpi (salamat piti taittaa, hieman ahdas paikka). Sukelluksen alkupuolella nähtiin useita harlequin shrimppejä kolossa. Lopuksi tultiin riutan yli lähellä pintaa, sitten veneelle kuolleen korallin yli. Sukelluksen loppuosa aika tylsä.